Reklama

Niemal stuletni dworzec kolejowy w regionie przeszedł modernizację. Tak wygląda dziś

fot. Materiały prasowe
fot. Materiały prasowe

Podróżni już w pełni korzystają z dworca w Zbąszyniu.

Budynek dworca w Zbąszyniu został wzniesiony w latach 1927-29 w stylu modernistycznym wg projektu architekta Adolfa Pillera, prof. Państwowej Szkoły Budowlanej w Poznaniu, pełniącego wcześniej m.in. funkcję architekta miejskiego we Lwowie. Teraz przeszedł modernizację.

W ramach obecnej inwestycji renowację przeszła elewacja budynku wraz z detalami architektonicznymi, w tym godłem Polski znajdującym się od strony peronów na około 25-metrowej wieży dworca. Przebudowane zostały wszystkie pomieszczenia wewnątrz dworca. Poczekalnię wyposażono w nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Pozostałą przestrzeń zajmą lokale komercyjne. Dodatkowo w holu dworca planowane jest umieszczenie automatów z gorącymi i zimnymi napojami oraz przekąskami, biletomatu i punktu ładowania telefonów.

"Polskie Koleje Państwowe zakończyły kolejną inwestycję w woj. wielkopolskim. Warto przypomnieć, że wiele modernizowanych przez nas dworców to budynki zabytkowe, które dzięki inwestycjom odzyskują swój historyczny charakter. Kiedyś, z uwagi na położenie Zbąszynia jako stacji na granicy polsko-niemieckiej, ważna była także wizerunkowa funkcja dworca, gdyż poprzez jego architekturę chciano podkreślić rangę kraju, jego gospodarność, innowacyjność i bogactwo. Po modernizacji dworzec stał się nowoczesnym miejscem obsługi podróżnych i lokalnych mieszkańców i jednocześnie wizytówką miejscowości. Dziś w Zbąszyniu pasażerowie mogą skorzystać z bogatej oferty połączeń dalekobieżnych i regionalnych, a z pobliskiego Zbąszynka odjeżdża 7 pociągów PKP Intercity z Warszawy i Trójmiasta do Berlina" - mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Budynek dworca stał się bardziej dostępny dla wszystkich podróżnych, także osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Jak wskazano, istotnym elementem inwestycji jest montaż systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowego. Dzięki inwestycji zmieniło się też bezpośrednie otoczenie dworca.

"Przebudowa dworca w Zbąszyniu została dofinansowana ze środków z budżetu państwa. Wartości całej inwestycji to prawie 42,45 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy opracował Pas Projekt sp. z .o.o. z Nadarzyna, a wykonawcą prac budowlanych był AGROBEX sp. z o.o. z Poznania" - informują Polskie Koleje Państwowe S.A.

"Ze stacji Zbąszyń każdego dnia odjeżdża siedem pociągów PKP Intercity. To ekonomiczne połączenia kategorii IC, dzięki którym można dostać się do Warszawy, Poznania, Szczecina, Świnoujścia, Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry. Stacja Zbąszyń to znaczący regionalny węzeł kolejowy, do którego docierają także pociągi regionalne POLREGIO i Kolei Wielkopolskich. Łącznie w ciągu doby odjeżdża stąd ok. 70 pociągów"- podkreślają.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

IMGW znów ostrzega!
14℃
6℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
26 km
Stan powietrza
PM2.5
5.40 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro