Reklama
Reklama

Zmiana planów. Zielona, szeroka kładka nie połączy dwóch poznańskich dzielnic

Wcześniejsza wizualizacja Wolnych Torów | fot. Materiały prasowe / archiwum
Wcześniejsza wizualizacja Wolnych Torów | fot. Materiały prasowe / archiwum

Powodem weryfikacji planów są pieniądze.

Miasto już kilka lat temu opracowało koncepcje urbanistyczne dla dotychczas zaniedbanych terenów, które w przyszłości mogą się stać najbardziej atrakcyjnym terenem do życia. Po raz pierwszy zaprezentowano je podczas Targów Mieszkań i Domów w 2018 roku. Zgodnie z koncepcją obszar ten miał być wielofunkcyjną przestrzenią miejską z nowoczesną zabudową mieszkalno-usługową oraz zieloną kładką, która połączy Wildę i Łazarz. Wiadomo, że tak nie będzie.

Zamelduj się w Poznaniu! Meldunek to nie tylko formalność. Głosuj w wyborach, zyskaj zniżki na parkowanie, komunikację miejską i wiele więcej! Zyskaj realny wpływ na swój fyrtel.
REKLAMA

Jak informuje PAP, władze Poznania zmieniły koncepcję budowy. Powodem są koszty. PAP informuje, że na etapie koncepcji urbanistycznej koszt inwestycji infrastrukturalnych, które mają umożliwić zabudowę Wolnych Torów, oszacowano na około 585 milionów złotych.

"Istotnym uwarunkowaniem jest to, że właścicielem tych terenów jest kolej oraz prywatny inwestor, który przejął część gruntów po ZNTK. Dotychczasowe koncepcje utworzenia w tym miejscu nowej dzielnicy przybierają coraz bardziej realną formę. Zrewidowaliśmy dotychczasową koncepcję zakładającą budowę szerokiej kładki nad torami łączącą Łazarz i Wildę. Dla redukcji kosztów zamieniliśmy ją na węższą konstrukcję. Wprowadziliśmy też nowy system parków mozaikowych" - powiedziała PAP zastępczyni prezydenta miasta Natalia Weremczuk.

"Jesteśmy na etapie bardzo zaawansowanych rozmów z właścicielami tych terenów. Do samorządu będzie należało skrupulatne wyliczenie kosztów rozpoczęcia inwestycji. Nie możemy sobie pozwolić na to, żeby zyski z realizacji tego projektu spłynęły tylko do PKP i prywatnego inwestora, a jednocześnie my, jako Miasto jedynie sfinansujemy infrastrukturę" - dodała.

Jej zdaniem to właśnie ogromne nakłady na infrastrukturę stanowią największą barierę w realizacji planów zagospodarowania Wolnych Torów.

W rozmowie z PAP zastępczyni prezydenta wyjaśniła, że w Poznaniu opracowano kompleksowe koncepcje urbanistyczne, które wypełniają lukę między studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego a miejscowymi planami. Jak podkreśliła, mają one odzwierciedlać wizję miasta dotyczącą jego dalszego rozwoju. Do tej pory powstało dziesięć takich dokumentów.

Poproszona o wymienienie trzech najważniejszych dla rozwoju mieszkalnictwa, Weremczuk wskazała na "ideę trzech dworców" - w okolicach: Poznania Głównego (Wolne Tory), Poznania Garbary (obszar Starej Rzeźni i tzw. małej wyspy Ostrowa Tumskiego) oraz Poznania Wschód (obszar pomiędzy ulicami: Krańcową, Warszawską i Św. Michała).

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

IMGW znów ostrzega!
16℃
4℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
12 km
Stan powietrza
PM2.5
9.20 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro